איזו טעות גורלית הורים עושים שפוגעת בהישגים של הילד שלהם?

מחקרים חדשניים על המוח ושיפור המוטיבציה של הילד

לאורך תקופה ארוכה האמינו שמנת המשכל שלנו (האיי קיו) היא דבר קבוע שלא משתנה. לכן, תלמיד שהיה מצטיין בגיל צעיר יישאר מצטיין ואילו תלמיד מתקשה יישאר מתקשה. בשנת 2011 קבוצת חוקרים מאוניברסיטה בלונדון בדקה את העניין. החוקרים ערכו מבחני אינטליגנציה (מבחני איי קיו) ל-33 תלמידים שהגיל הממוצע שלהם היה 14.1. החוקרים לא הסתפקו במבחני האיי קיו שהתלמידים עשו, אלא גם עשו להם סריקות של האזורים במוח שקשורים ללמידה.

לאחר שלוש וחצי שנים, הם הזמינו את התלמידים בפעם השנייה ונתנו להם לעשות עוד פעם מבחני איי קיו. כשהחוקרים השוו את התוצאות של שני המבחנים הם גילו כי האיי קיו של 20% מהתלמידים השתנה לפחות בסטיית תקן אחת. השינוי בציונים היה אמיתי ולא טעות, שכן בשתי הפעמים החוקרים גם סרקו את המוח של התלמידים. התברר שתלמידים שהאיי קיו שלהם השתנה הראו גם שינוי במוח עצמו, החומר האפור במוח היה יותר צפוף ועם נפח גדול יותר.

מהי הסיבה לכך שהאיי קיו משתנה?

החוקרים בדקו זאת במחקר המשך, הם לא הגיעו לתוצאות חד משמעיות אבל, הנה מה שהם בכל זאת מציינים:

הסיבה הראשונה היא שיש תלמידים שההתפתחות השכלית שלהם היא מאוחרת מעט, אם כי בסופו של דבר הם כן מצליחים להגיע לרמה המצופה. התלמידים הללו קיבלו ציוני איי קיו נמוכים בתחילת הדרך, אבל הציונים שלהם השתפרו בהמשך שכן המוח שלהם בסופו של דבר התפתח ברמה המצופה.

הסיבה השנייה היא כי אחד הדברים שהכי משפיעים על האייקיו הוא יכולת הקריאה של הילד, זה משפיע על רוב הממדים של האיי קיו, חוץ מהתחום המתמטי. מה שקורה זה שיש תלמידים שיש להם יתרון קל בקריאה. היתרון הקל בקריאה גורם להם למוטיבציה גדולה יותר בקריאה. הקריאה הזו משפרת להם את ההישגים ואת האיי קיו, שכן חלקים ממבחני האיי קיו קשורים לידע, הבנה, קריאה מהירה ועוד. הילדים הללו נכנסים למעגל קסמים חיובי, יש להם יתרון קל בקריאה ולכן הם מוכנים לקרוא. בהמשך לכך, הקריאה משפרת להם את הידע וההבנה והופכת את הקריאה לקלה יותר. לעומת זאת, תלמידים שמתקשים בקריאה מעדיפים להימנע מקריאה. ההימנעות מקריאה עוצרת את ההתפתחות של הידע וההבנה שלהם, כך שהם נשארים מאחור ולא מצליחים להדביק את הקצב של הלמידה (איי קיו תמיד מחושב באופן יחסי לגיל של התלמידים).

הבעיה היא שההורים לעתים מתקבעים על המצב של הילד.

לפעמים הורים מחליטים שהילד גאון או שהילד לא כל כך מוצלח בלימודים. הקביעה הזו היא טעות, האינטליגנציה משתנה לאורך ההתבגרות ולעתים הילדים לא מצליחים להשתחרר מהתיוגים הללו.

אז מה אתם, ההורים, יכולים לעשות?

דבר ראשון, לא להתקבע על המצב של הילד ולהיות פתוחים באמת לשינויים שיכולים לקרות.

דבר שני, דעו שיתרון קל בקריאה או מתמטיקה יכול להפוך ליתרון ענק במשך הזמן. הסיבה לכך? התלמיד קצת יותר טוב בזה מאחרים ולכן יש לו מוטיבציה גדולה להשקיע ולהשתפר. המאמץ הזה שהוא משקיע הופך אותו להרבה יותר טוב בתחום הזה. אם כן, המוטיבציה הראשונית משפיעה על ההתפתחות של הילד בצורה דרמטית, יתרונות ממש קטנים יכולים לחולל שינוי עצום ביכולת של הילד ובאמונה שלו בעצמו.

השאלה החשובה שעולה היא – כיצד נשפר את המוטיבציה של הילד? מה נעשה כשאין לו יתרון קטן וברור? התשובה לשאלה הזו היא שינוי דפוס חשיבה. מחקרים מלמדים כי שינוי דפוס חשיבה בנוגע ליכולות וללמידה מחזקים את המוטיבציה של הילד ויכולים לחולל את השינוי.