הסוד המנצח לשיפור המוטיבציה של הילד שלי

עד שנות השבעים המדענים חשבו שהמוח לא יכול להשתנות- מי שנולד טיפש יישאר טיפש ומי שנולד חכם יישאר חכם. בשנות השבעים והשמונים התברר שהמדענים טעו. הטכנולוגיה שהתפתחה באותן השנים גילתה כי המוח הוא בעצם איבר גמיש שיכול להשתנות כתוצאה מלמידה, תרגול, פתירת בעיות וכד’. השינוי הזה יכול להתרחש בגיל הילדות וההתבגרות, אבל גם בגילאים מאוחרים יותר.

הנה כמה דוגמאות שימחישו את ההשתנות של המוח:

נהגי המוניות של לונדון:

בשנת 2011 מדענים בדקו את המוחות של נהגי המוניות של לונדון. נהגי המוניות של לונדון חייבים לעבור מבחן קשה מאוד ולזכור בעל פה 25,000 רחובות בכדי לקבל את הרישיון שלהם.

המדענים בדקו את המוח של נהגי המוניות לפני המבחן ובדקו אותו שוב שלוש או ארבע שנים אחרי המבחן. המדענים גילו כי המוח של נהגים שעברו את המבחן בהצלחה השתנה. במוח של הנהגים הללו נמצא נפח גדול יותר של החומר אפור (האחראי על הראייה המרחבית) באזור הקדמי ובאזור האחורי של ההיפוקמפוס. המחקר הזה מלמד כי למידה ושינון יכולים לשנות את המבנה של המוח, כך שהמוח מתאים את עצמו לצרכים שלנו.

קופים ובננות:

חוקרים מארה”ב רצו לבדוק מה קורה במוח של קופים כשהם חייבים ללמוד משימות חדשות. החוקרים סרקו את המוח של הקופים ואז הם לימדו את הקופים לגעת בדיסק מסתובב, כמובן שהקופים קיבלו בננה אחרי כל הצלחה (לילדים כדאי לתת משהו אחר כשהם מצליחים ולא בננה, קראו כאן מה הוא). לאחר אלפי תרגולים עם הקופים, המדענים סרקו שוב פעם את המוח של הקופים וגילו שהחלק במוח שאחראי על קצה האצבע גדל והשתנה כתוצאה מהניסוי.

המסקנה, שחזרה גם אצל בני אדם, היא שכשאנחנו רוצים ללמוד, המוח שלנו משתף אתנו פעולה ומשתנה.

בהמשך לניסוי הזה, המדענים לימדו את הקופים להבחין בין צלילים שונים. התרגול הוביל לכך שהם הצליחו להבחין בין הצלילים השונים במהירות רבה יותר. מבחני פסיכומטרי, מבחני אייקיו וכד’ תלויים לא רק בתשובה הנכונה אלא גם במהירות שבה התלמיד עונה על התשובות. המחקר הזה מלמד כי לא רק שהמוח יכול להשתנות אלא שגם מהירות החשיבה שלו יכולה להשתנות כתוצאה מלמידה ותרגול.

הגמישות של המוח והילדים שלנו

מחקרים מלמדים כי למרות המחקרים החד משמעיים הללו, יש ילדים (ומבוגרים) שמאמינים שהמוח לא יכול להשתנות. הילדים הללו הם בעלי דפוס חשיבה מקובע– הם מאמינים שהיכולות שלהם קבועות ואי אפשר לשנות אותן. דפוס החשיבה המקובע משפיע מאוד על המוטיבציה של הילדים, על הדרך בה הם מתמודדים כשהם נתקלים בקשיים, על הנכונות שלהם לשמוע ביקורת ועוד. המחקרים מלמדים כי ילדים שמאמינים שהמוח לא יכול להשתנות חווים ירידה בציונים כשהם עוברים בית ספר. הילדים הללו מרמים יותר במבחנים, מתוסכלים יותר בבית הספר וגם הציונים שלהם נמוכים יותר בהשוואה לילדים עם דפוס חשיבה מתפתח שמאמינים שהמוח יכול להשתנות.

הדבר החשוב הוא שניתן לשנות את דפוס החשיבה של הילדים וכי שינוי דפוס החשיבה יכול לשפר באופן דרמטי את החיים של הילדים והמתבגרים.