איך להחמיא לילד שלי בלי לפגוע בו?

כולנו רוצים להחמיא לילדים שלנו ולגרום להם להרגיש טוב עם עצמם, אבל למרות הכוונות הטובות שלנו, יש מחמאות שעלולות לפגוע בילדים שלנו. פרופסור קרול דווק וקבוצת חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד רצו לבדוק את ההשפעה שיש למחמאות על הילדים. הם לקחו קבוצה של 400 ילדים אמריקאים בכיתה ה’ וערכו עליהם את המחקר הבא:

שלב ראשון:

כל הילדים קיבלו מבחן איי קיו ממש קל, שכולם יכולים להצליח בו. אחרי המבחן, החוקרים שיבחו את כל הילדים. חצי מהילדים קיבלו את המחמאה הבאה: “וואו, עבודה מצוינת, את/ה בטח ממש אינטליגנט/ית”. לעומת זאת, החצי האחר של הילדים קיבל מחמאה שונה: “וואו עבודה מצוינת, בטח השקעת בזה הרבה מאמץ”.

למעשה, התלמידים בקבוצה הראשונה קיבלו מחמאות על האינטליגנציה שלהם ואילו התלמידים בקבוצה השנייה קיבלו מחמאות על המאמץ שלהם. זה נראה לנו הבדל קטן וחסר משמעות, הרי העיקר שהילדים הצליחו וקיבלה מחמאה שתעודד אותם. המשך המחקר לימד בדיוק את ההפך.

שלב שני ושלישי:

בשלב השני התלמידים התבקשו לבחור בין מבחן קל ופשוט למבחן קשה ומאתגר. רוב התלמידים ששיבחו אותם על אינטליגנציה בחרו במבחן הקל (67% מהם). לעומת זאת, רק מעט מאוד מהתלמידים ששיבחו אותם על המאמץ בחרו במבחן הקל (8%), כל היתר באותה הקבוצה (92%) בחרו במבחן הקשה. אבל, זה לא היה הסוף.

בשלב השלישי כל התלמידים קיבלו מבחן איי קיו מאוד קשה מתסכל וגם פה היה הבדל בין שתי הקבוצות. התלמידים בקבוצה ששיבחו אותה על האינטליגנציה הפכו למתוסכלים יותר ונטו לוותר מהר יותר כשהם ענו על המבחן הקשה. לעומת זאת, התלמידים בקבוצה ששיבחו אותם על המאמץ עבדו קשה יותר, לאורך זמן ממושך יותר ונהנו יותר מהמבחן.

שלב אחרון:

בשלב האחרון כל התלמידים עשו עוד הפעם מבחן איי קיו מאוד קל, בדיוק כמו המבחן הראשון. התוצאות היו מדהימות:

ממוצע הציונים של התלמידים מהקבוצה ששובחה על האינטליגנציה ירד ב20%. לעומת זאת, ממוצע הציונים של התלמידים מהקבוצה ששובחה על המאמץ עלה ב30%. זאת אומרת, היה הבדל של 50% בין הציונים של שתי הקבוצות והכל בגלל הדרך בה החמיאו לתלמידים.

התוצאות המדהימות הללו מתגלות גם בבתי הספר של KIPP שבארה”ב. בתי הספר הללו מלמדים את המורים שלהם (בין היתר) להחמיא לתלמידים על מאמץ, למידה מטעויות ונחישות. בתי הספר הללו מיועדים לתלמידים ממשפחות עניות, למרות זאת התלמידים שם מצליחים מאוד בלימודים ולמעלה מ-80% מהם הולכים לאוניברסיטה.

השאלה שעולה היא מדוע שבחים על האינטליגנציה כל כך פוגעים בילד? התשובה לכך היא בגלל שזה נורא מלחיץ אותו. הוא חושב לעצמו, “המורה/אימא/אבא חושבים שנולדתי חכם, לכן…”:

  1. “…כדאי לי להימנע מאתגרים מעניינים או ממבחנים קשים יותר כי אז הם עלולים לגלות שאני לא כזה חכם.”

  2. “…אם אני כל כך חכם, זה אומר שאני צריך להצליח בכל המשימות ולא לטעות או להיכשל.”

  3. “…אם אני כל כך חכם, זה אומר שאני צריך להצליח מהר ובלי לעבוד קשה.”

במצב הזה, כשהילד לא מצליח הוא מאוד מתוסכל, הוא נמצא בחרדה בשעת המבחן, הוא לא רוצה לנסות דברים חדשים והוא בסוף גם מצליח פחות.

אז מה אתם ההורים יכולים לעשות? הנה דוגמאות למחמאות שאסור לכם להגיד ומחמאות שחשוב מאוד שתגידו לילדים שלכם: