מה הסוד של תלמידים שמנצחים בתחרויות האיות בארה”ב?

מידי שנה נערכת תחרות איות לתלמידים בארצות הברית. התלמידים שגילם נע בין 7-15 מתחרים בתלמידים אחרים בכיתה שלהם, בבית הספר וברמה האזורית. רק מיעוט קטן של התלמידים, כ-300 תלמידים, מגיעים לתחרות הארצית שמשודרת בטלוויזיה בערוץ ESPN (ערוץ שבדרך כלל משדר בעיקר תחרויות ספורט חשובות). במהלך שלושת הימים של התחרות הסופית התלמידים צריכים לאיית מילים נדירות ללא שום טעות, בסופם של הימים הללו נקבעים המנצחים של התחרות.

חישבו רגע- מה יש לתלמידים שמנצחים בתחרות הסופית? האם יש להם מכנה משותף? מה הסוד שלהם?

 

החוקרת אנג’לה דאקוורת ניסתה לבדוק- מה באמת יש לתלמידים שמנצחים בתחרות הקשה הזו?

רוב האנשים חושבים שהאייקיו של התלמידים הוא זה שמשפיע על הניצחון בתחרות. דאקוורת בדקה זאת וגילתה שבשלב הסופי של התחרות היו תלמידים עם אייקיו מילולי ממוצע לגיל שלהם והיו גם תלמידים מחוננים. אבל, התלמידים המחוננים והתלמידים עם האייקיו הממוצע הצליחו להגיע לתוצאות דומות, כלומר, התלמידים המחוננים לא ניצחו את התלמידים הממוצעים.

אם כן, מה היה הסוד של התלמידים שניצחו בתחרויות הללו? אולי זה סתם מזל?

דאקוורת וחוקר נוסף החליטו לבדוק לעומק כיצד התלמידים מתכוננים לתחרות ושם הם מצאו את הסוד. המחקר שלהם גילה שהתלמידים מתכוננים לתחרות בשלוש דרכים בולטות:

הדרך הראשונה היא קריאה להנאה- חלק מהתלמידים התכוננו לתחרות על ידי זה שהם קראו להנאתם ושיחקו משחקי מילים. זה בוודאי סייע להם בתחרות, אבל הילדים הללו לא הצליחו לנצח בתחרות.

הדרך השנייה הייתה למידה בסיוע של ההורים או של המחשב- חלק מהתלמידים נבחנו על ידי ההורים שלהם או על ידי המחשב ובכך תרגלו את המילים הקשות. התלמידים הללו שיפרו את האיות שלהם, אבל גם הם לא ניצחו בתחרות.

הדרך השלישית הייתה למידה עצמאית שכללה התמקדות דווקא בדברים שהתלמיד מתקשה בהם. התלמידים שניצחו בתחרות היו תלמידים שלמדו לבד ובלי עזרה של אחרים. אבל, זה לא רק זה- לתלמידים הללו היה סוד חשוב, הסוד היה לזהות את הדברים בהם הם מתקשים ולהשקיע מאמץ ללמוד דווקא את הדברים שהם מתקשים בהם. למעשה, התלמידים הללו לא בזבזו את הזמן ללמוד דברים שהם כבר יודעים, הם השקיעו את עיקר הזמן בדברים בהם הם התקשו. בנוסף, התלמידים הללו לא למדו למידה שטחית של שינון אלא הם ניסו ללמוד לעומק- הם ניסו להבין מה המקור של המילה. התלמידים הללו היו התלמידים שניצחו בתחרות.

יש שני דברים חשובים שאפשר ללמוד מהמחקר הזה לעצמכם כלומדים וכהורים לילדים.

דבר ראשון, לא כדאי לבזבז את הזמן ללמוד דברים שאנחנו כבר יודעים טוב. אם אתם רוצים לשפר את ההישגים שלכם או של הילד שלכם, אתם חייבים לדעת במה אתם לא טובים, במה אתם מתקשים ושם להתאמץ ולשפר. לעתים ילדים משקיעים הרבה זמן לחזור על דברים שהם כבר יודעים והם דוחים ודוחים את הלמידה של דברים קשים שהם לא יודעים. זה בוודאי תוקע אותם ולא מאפשר להם לפרוץ קדימה.

דבר שני, הורים רבים חושבים שהם חייבים לשבת עם הילד שלהם בשביל שהוא ילמד. הורים רבים מרגישים רגשות אשם כשאין להם זמן לשבת עם הילד על שיעורי הבית. המחקר הזה מגלה כי ילדים מצליחים טוב יותר כשהם לומדים לבד. ילד שלומד לבד לומד מה זה תרגול עצמי, הוא לומד לזהות מה הדרך הכי טובה מבחינתו ללמידה והוא לומד מה היא משמעת עצמית. המסר הוא- אל תפחדו, תסמכו על הילד שלכם. לעתים חשוב ללוות ולתמוך בילד בתהליך, אבל האידאל הוא לתת לילד להתמודד לבד. תנסו את זה- הניסיון מלמד שתופתעו לטובה.