* לכבוד חודש הספר העברי: הספר בעלות 50 ש"ח בלבד בהזנת קוד קופון 50JUNE – בתוקף עד 2/7/23 בחצות *

ספר אחד ב-60 ש"ח (קוד קופון spring60), שני ספרים ב-50 ש"ח לספר (קוד קופון spring50), שלושה ספרים ב-45 ש"ח לספר (קוד קופון spring45) וארבעה ספרים ומעלה ב-40 ש"ח לספר (קוד קופון spring40)

ד"ר רננה לויאני
רננה לויאני

אבא עשיר, אבא עני

Picture of ד"ר רננה לויאני
ד"ר רננה לויאני

הספר "אבא עשיר, אבא עני" נמכר עד כה בכ-46 מיליוני עותקים, אך בתחילה אף הוצאת ספרים לא רצתה להוציא אותו לאור. אחד מהמוציאים לאור אמר לרוברט קיוסאקי, מחבר הספר: "הסיפור שלך מגוחך! אף אחד מהקוראים לא יאמין לו", ועורך אחר שמתמחה בספרי פיננסים אמר לו: "אין לך מושג על מה אתה מדבר". קיוסאקי הוציא את הספר בהוצאה עצמית ושלח אותו למבקרים, אולם הם התעלמו ממנו וגם חנויות הספרים סירבו למכור אותו.  

 

קיוסאקי ביקש מחבר שלו, בעלים של עסק לשטיפת מכוניות, להניח למכירה כמה עשרות עותקים של הספר, אך לאחר שבוע התברר שאף עותק לא נמכר. לאחר כשבועיים נוספים חל שינוי וכל הספרים נמכרו. עם זאת, החבר סירב להמשיך ולמכור אותם בעסק שלו, כך שקיוסאקי הצליח למכור סך הכול 24 עותקים מתוך 1,000 העותקים שהדפיס.

 

קיוסאקי הנואש לא ידע מה לעשות. יום אחד הוא קיבל שיחת טלפון מבכיר שעבד בחברת  Amway שמכשירה אנשים בכל העולם לעיסוק ביזמות. הבכיר קיבל עותק של הספר שנמכר בעסק לשטיפת המכוניות, והוא ביקש לרכוש את כל הספרים שנותרו במלאי כדי לחלק אותם לעובדי החברה. כך הצליח קיוסאקי למכור את 1,000 העותקים הראשונים של ספרו והספר החל להתגלגל.

 

בתוך 3 שנים הספר שאיש לא רצה בו הגיע לרשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס, ושהה שם במשך שש שנים, כל זה בזמן ש"בארנס אנד נובל, רשת חנויות הספרים הגדולה בארה"ב, סירבה למכור אותו. כמו כן, גם כיום, 25 שנים לאחר הוצאתו לאור, הספר מופיע לעיתים ברשימת רבי המכר של סטימצקי. כיצד הספר הפך לרב מכר ומדוע המוציאים לאור לא זיהו את הפוטנציאל שלו?

 

לפי הידוע, לקיוסאקי לא היה באמת "אבא עשיר", וכנראה שזו המצאה. אולם, אם קיוסאקי היה מפרסם בדיוק את אותו הספר, אבל במקום לכתוב "אבא עשיר" הוא היה כותב "גישה ראשונה לניהול כסף" ובמקום לכתוב "אבא עני" הוא היה כותב "גישה שנייה לניהול כסף", הספר כנראה לא היה מגיע לרשימות רבי המכר. בני אדם אוהבים לקרוא סיפורים ולא תיאוריות ורעיונות, וקיוסאקי הצליח לספר סיפור פשוט על תיאוריה כלכלית, ומיליוני בני אדם רצו לקרוא את הסיפור הזה. בנוסף, הספר עוסק בכסף  – נושא שרלוונטי לכל בני האדם, ולכן היה לו פוטנציאל להיות רב מכר גדול, בשונה מספרים שעוסקים בהיסטוריה, קולנוע וכדומה שרלוונטיים רק לחלק מבני האדם.

 

הדבר החשוב הוא שקיוסאקי הציג בספר שלו רעיונות חדשים שלא היו נפוצים באותה תקופה. כשהספר מציג רעיונות חדשניים שאינם בסטטוס קוו, הוא עלול להתקבל בתחילה בהתנגדות ואפילו בלגלוג, בדיוק כפי שהספר של קיוסאקי התקבל בימיו הראשונים. עם זאת, לעיתים ככל שחולף הזמן מתברר שיש ברעיונות החדשים ערך, והם הולכים ומתפשטים. אכן, ספרו של קיוסאקי נמכר במיליוני עותקים בשנים של משבר כלכלי גדול, בהן חלק מהתחזיות שלו התבררו כנכונות.

 

העקרונות האלה הם רק חלק מהעקרונות שגיבשתי לעצמי בזמן שכתבתי את הספר שלי. כתבתי ספר עיון, אבל הוא שזור בסיפורים לכל אורכו. הספר גם עוסק בנושאים שרלוונטיים לכלל בני האדם: החלטות הפוליטיקאים, השקרים של האקדמיה והתקשורת, העומס בבתי החולים, הבעיות בבתי הספר ועוד. הספר גם מציג רעיונות חדשים ולא נפוצים, והוא מאפשר להבין טוב יותר את החיים שלנו ואף לדרוש פתרונות שבאמת יכולים לשפר את איכות חיינו.

הרשמה לרשימת תפוצה לעדכונים, אירועים ועוד:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לקריאת הסיפור שלי: